Elena Firsova: The Garden of Dreams op111
Елена Фирсова: Сад сновидений ор111
 
 
Catalogue CDs Texts  Meladina Performances Scores Reviews contact home3
Elena Firsova: The Garden of Dreams 
Homage to Dmitry Shostakovich. For Symphony Orchestra op111 (2004)

My love and interest to contemporary music began from music of Shostakovich and Prokofiev when I was 12-13 years old. It was during that time that I began to compose music myself and of course they both greatly influenced my first experiences in composition. Prokofiev was my first "God ", but later on when I studied at music college (from 16 to 20 years old) I was more and more fascinated by Shostakovich's music and then he remained my most favourite composer for years. During that time I was more captivated by one or another his composition but all my life I love most of all (since it was written) his 14th Symphony.

When I entered to study in Moscow conservatory I soon realised that all students of composition are in fact persuaded to write music within the limitations of the style of music of Shostakovich and Prokofiev. During that time in the official professional circles they were accepted like the standards of socialist realism style in music. Of course it was not at all their fault, but the natural reaction of many young composers and students was to distant themselves from this music together with increasing interest to New Vienna school and more new music. That time I mostly listened music of Berg, Webern, Ligeti, Boulez and of course Denisov, Gubaidulina and Schnittke, but I never missed any premiere of Shostakovich music and somehow it always presented in my life. Later, at the and of 80th, I began gradually to come back to his music on the new turn. I know that Shostakovich did not like to speak or write about his own music. I do not like too. In Russia it was regarded as a kind of shame and usually this job had to be made by some musicologist. After 15 years living in the West I am quite accustomed to this necessity but still feel a bit unnatural and awkward.

Nevertheless, "The Garden of Dreams" is a one movement piece about 15 minutes long based on the "motto" DSCH which enters almost imperceptible in a bass in the beginning of the piece but then it is gradually becoming more and more evident and coming to the surface in the climax together with the material from the last movement of the Shostakovich`s 7th String Quartet (one of my favourite).

I see my piece as a kind of a surrealistic dream where someone finds oneself in the beautiful garden with all sorts of wondrous flowers and plants and trees, but when you come closer to any of them you always suddenly realise it is not that, it is DSCH! You stroll through the garden and feel more and more anxious and frightened, you are lost in it's labyrinth and begin to run looking for the entrance. Suddenly after a turn you run into a big stone sculpture of Shostakovich - something horrified like a stone guest from Don Giovanni - you try to run away but can move more and more slow how it often happens in the dreams. Gradually everything calms down and you are again among the beautiful flowers and trees which begin to ring beautifully and the last DSCH sounds as the final cadence.

Elena Firsova 3 March 2006

Елена Фирсова: Сад сновидений
Посвящение Дмитрию Шостаковичу. Для симфонического оркестра op111 (2004)

С музыкой Шостаковича связана вся моя жизнь. С Шостаковича  и Прокофьева началась еще в детстве моя любовь к современной музыке. Отношение к музыке Шостаковича в течение времени было разным. Я увлекалась больше то одними, то другими его сочинениями, хотя всегда самым любимым из них былa – с тех пор, как онa былa написанa – 14-я симфония. В юности Шостакович долго был моим самым любимым композитором, затем в консерваторские годы, когда нас, cтудентов-композиторов, фактически заставляли писать музыку в рамках его стиля, началось отторжение от его музыки вместе с растущим интересом  к музыке более новой, а еще через несколько лет постепенно началось возвращение к нему, как бы, на новом витке. С середины 60-х годов я, наверное, была на всех его премьерах и, так или иначе, музыка Шостаковича всегда присутствовала в моей жизни.

Моё сочинение "The Garden of Dreams" написано на основе музыкального мотто DSCH, которое появляется вначале совсем незаметно в контрапункте в басу, а затем становится всё более и более явным  и, наконец, выходит на первый план в кульминации, где приводится также и материал из финала 7-го квартета Шостаковича   одного из самых моих любимых.

Я представляю себе эту одночастную пьесу, как какой-то сюрреалистический сон, где человек бродит в прекрасном саду с диковинными цветами и растениями, но когда он начинает приглядываться к какому-нибудь цветку или кусту или дереву, то вдруг понимает, что это – DSCH!  Он заходит всё дальше и дальше в сад и, наконец, свернув в какую-то аллею,  внезапно оказывается перед огромной статуей Шостаковича - что-то вроде  грозного "Каменного Гостя", от которого он в ужасе убегает и опять оказывается среди прекрасных растений. Постепенно весь сад начинает звенеть, и последнее появление мотто DSCH  звучит как заключительный каданс.

Elena Firsova, 13 September 2005, St Albans

 

   
To Works / к Сочинениям
To index / к главной странице






Hosted by uCoz